Paul & Liek go . . .

Do you know the way to San Jose . . .

Het had op geen mooiere manier gekund. Afscheid nemen van een stad als San Francisco. Haar contouren in duizenden lichtjes getekend en vanaf de Oakland Bay Bridge zo mooi te bewonderen. Onze stand-up-comedian en nachttoergids van de BigBus geeft z’n stem even een paar minuten rust en terwijl we de brug over zweven en we links over onze schouder door de ramen de in lichtjes gehulde stad zien opdoemen, klinken de tonen van R.Kelly door de earphones ‘I believe I can fly’. . .

Het contrast met de eerste stad die we na 3 dagen San Francisco aandoen is San Jose en kon niet groter zijn. We wilden het ‘echte’ Amerika beleven, we wilden ‘the real Californie’ ervaren en onze wens wordt vervuld. Op onze Google-maps-app hebben we voor de route-optie ‘snelwegen vermijden’ gekozen en dus steken we vandaag vele ‘Xings’ (crossings) over, inclusief stoplichten zoveel als je wilt.

Op weg naar San Jose komt een grote droom van Paul uit. Voor ons doemt het moederschip al op. Het moederschip van Apple wel te verstaan. Als echte Applefans kunnen we Cupertino, the hometown van Steve Jobs Apple, niet overslaan natuurlijk. And so we did . . . .  Ongelooflijk, zelfs het visitorcentre (het moederschip kom je als nono niet in ofcourse), is volledig Apple-proof gebouwd. Alsof je in een iPhone of Macbook rondloopt. De kleuren, de vormen, alles voelt Apple. Alweer een vinkje op onze bucketlist   .

En dan komen we eindelijk aan op onze bestemming van vandaag. Ik denk dat het komt dat we vergeten zijn om Trijntjes versie van ‘Do you know the way to San Jose’ op te zetten want, zoals al eerder gezegd, het contrast met de vibes die we vanmorgen hebben achtergelaten had  niet groter kunnen zijn. We laten ons echter niet kennen en duiken het (niet echt) bruisende stadshart van San Jose in op advies van de alleraardigste receptioniste van ons hotelletje aan de snelweg. Door onze Uber-chauffeuze (wat een fantastische manier van vervoer overigens) worden we gedropt voor de ingang van het park waar het kerstfeest al in volle gang is. Honderden, door lokale bedrijven gedoneerde, vrolijke  en met tientallen lichtjes versierde kerstbomen vullen het gehele park. De mierzoete christmassongs uit San Francisco blijken met ons te zijn meegereden en de nog zoetere geur van Christmascookies en Hot Chocolate bereikt onze neuzen. Vrolijk schaterende en schaatsende kinderen met rode kerstmutsjes op maken het plaatje compleet . Christmas in America . . . en daar kan een avondje National Lampoons Vacation met Chevy Chase natuurlijk niet bij ontbreken    . . . .

to be continued . . .