Paul & Liek go . . .

The happiest place on earth

Hoe gaaf is het om te kunnen zeggen dat je woont op het gelukkigste plekje op aarde? Heel gaaf zullen de inwoners van San Luis Obispo zeggen . Het stadje is natuurlijk uitgestorven met Kerst dus veel van de Obispo-anen zijn we niet tegengekomen , maar ze zijn in ieder geval grote talenten in het Happy Christmas gevoel.

Na een werkelijk meer dan fantastische, 200 kilometerlange, kustroute (de welbekende Highway 1) komen we aan in Christmastown Obispo. Met de beelden van de woestwitte, tegen de rotsen aanschuimende golven nog op ons netvlies. Nog nooit in ons leven hebben we een route gereden waarbij echt urenlang onze ogen getrakteerd worden op een meer dan wonderschoon schouwspel. Een schouwspel waarbij de Pacific Ocean de Californische kust bereikt. Het water van de oceaan is blauw, echt blauw, echt aquablauw. Niet bruinblauw, niet groenblauw, niet grauwblauw, nee echt blauw. Zo blauw als alleen helder oceaanwater blauw kan zijn. De schuimkoppen zijn zo wit als vers gevallen sneeuw. Soms meters hoog opspattend tegen de vele ‘lonely rocks’ in de oceaan.

Als we op alle vistapoints onze supercuty Kia Soul zouden hebben geparkeerd voor weer een droomfoto dan zouden we er weken over hebben gedaan om in deze Hallmark Happy Christmas City aan te komen. Dat hebben we dus maar niet gedaan .

En dat het een Happy Hallmark City is, daar is echt geen woord van gelogen. Stel je de meest romantische, Charles Dickens-achtige Christmas Card voor. Laat op dat tafereeltje de zon uitbundig schijnen. Voel daar een soort van early spring temperatuur van 16 graden bij en dan weet je waar wij terecht gekomen zijn. De lobby ruikt naar een verse, net opgetuigde kerstboom en naar Fresh Home made Cookies. De subtiele geuren van kaneel en appel laveren door de ruimte. De contouren van de hele Apple Farm, inclusief The Old Mill zijn van buiten versierd met meterslange linten met piepkleine lichtjes. We banen ons een weg door de verlichte paadjes richting het restaurant. A Special Christmasdinner voor alle gasten vanavond. Voor het eerst in mijn leven mag ik gaan proeven wat de Amerikanen als a Traditional Christmas Dish serveren ieder jaar: Stuffed Turkey with mashed potatoes, fresh veggies and Gravy. Het XL-bord ligt meer dan boordevol, niet erg aantrekkelijk qua kleuren, niet erg uitgesproken qua smaken, maar omdat het Kerstmis is smikkel ik er heerlijk op los omdat ik weet dat het niet erg waarschijnlijk is dat ik in de toekomst nog eens voor deze Traditional Dish zal kiezen.

Happy Christmas San Luis!