Paul & Liek go . . .

I just fell in love . . .

Een dag met een zonnig gouden randje

Wat een pareltje aan die grote Pacific! Wat een weelde, wat een prachtige huizen tegen de groene heuvels met allemaal dat ongelooflijk mooie uitzicht op de oceaan. We rijden op de Highway 5 richting het Noorden. Op naar de afspraak met alweer een inspirator en held. Vanmorgen hebben we Deepak Chopra op ons programma staan en we ontmoeten hem in zijn Chopra Center in Carlsbad. Een luxe wit resort ligt er voor ons en we rijden de poorten van het park door. Onze auto wordt, vanzelfsprekend met valet parking, voor ons ergens op het terrein, geparkeerd. Aan de linkerhand zien we een heuvelachtige groene lap grond dat als golfpark dient en aan de rechterkant de witte gebouwen van het Chopra Center. Zo her en der passeren ons wat dure high heal-leedies die wat aan het shoppen zijn in een van de te chique boetiekjes. Zo nu en dan komen we wat Spa-gangers tegen in badjas die op weg zijn naar hun volgende Ayurvedische massage of Relax treatment. Door de medewerkster van de giftshop worden we uitgenodigd om vanavond terug te komen voor een gratis meditatie-uurtje en als we zin hebben mogen we zaterdagavond meedoen met een gratis yogales inclusief meditatie-uurtje. Het resort ademt rust en wellness uit, maar het serene is voor mij in geen velden of wegen te bekennen. Oost meets West. Deepak heeft het slim aangepakt. Commercieel aangepakt. Helaas onbetaalbaar voor ‘gewone’ mensen zoals wij. De commercie wint het van de authenticiteit, zoals zoveel hier in dit enorme land van de vele contrasten.

We besluiten wat zuidwaarts te rijden om naar het Self Realisation Center van Sri Paramahansa Yogananda te gaan in Encinitas. Sri is inmiddels niet meer onder ons, maar zijn Centers daarentegen zijn nog volop in bedrijf. Vele inspirerende boeken heeft hij geschreven waaronder de Bhagavad Gita, een must-read voor alle yogi’s tijdens hun yoga-opleiding.

Een prachtige tuin op de top van een heuvel omringd het aardekleurige gebouw waar ongetwijfeld de yoga-, meditatie- en retreatruimtes zullen zijn gehuisvest. De tuin heeft een oogverblindend uitzicht op de immense oceaan en er liggen overal kleine, intieme meditatie bankjes verscholen in het groen. De sereniteit waarnaar we op zoek waren is hier op ieder plekje volop te voelen, te ruiken en te proeven bijna. Stilte, rust, kalmte en sereniteit. Als vanzelf kom je hier volledig tot rust, voel je je hartslag vertragen en je ademteugen langer en intenser worden. Moeiteloosheid lijkt hier uitgevonden. Oost meets West zonder al te veel aan authenticiteit te hebben moeten inboeten.

De weg terug richting San Diego is een plaatje. Een schilderij, een kunstwerk. Wat een prachtige rit langs de kust, met haar diepdonkerblauwe kleur en haar zandkleurige zandstranden. Wat een prachtige stad vol vrolijk wuivende palmbomen en haar brede, rijkelijk met nog meer palmbomen beplante, lanen. Wat een chille vibes! Van hippe loungemuziek in Japanse sushibars tot vrolijke Mexicaantjes in hun handcraft winkeltjes. Wat een blije stad, wat een fleurige stad, wat een schone stad, wat een beauty! I just fell in love with San Diego!